4 przyczyny zwiększonych kosztów i spadków efektywności w przemyśle spożywczym, spowodowanych przez nieodpowiednie etykiety.

sie 5, 2023 | Etykiety, Etykiety przemysł

W tym artykule przedstawiamy 4 obszary związane z etykietami, które wpływają na zwiększone koszty i spadek efektywności produkcji.

Poniżej znajdziesz:

  • Przykład jak łatwo można zredukować koszty i skrócić czas przezbrojeń o 16%.
  • Powody zwiększonych kosztów i spadków efektywności produkcji.
  • Dlaczego odpowiedni dobór etykiet jest tak ważny i jakie są jego składowe?

W firmach produkcyjnych koszty produkcji i zaopatrzenia stanowią istotną składową w całej strukturze kosztów i dlatego poświęca się im dużo uwagi. Kluczowym wyzwaniem dla managerów produkcji i zakupów jest optymalizacja kosztów produkcji i zaopatrzenia oraz podnoszenie efektywności przedsiębiorstwa.

Etykiety stanowią ok. 0,02% wszystkich kosztów ponoszonych przez firmę produkcyjną z branży spożywczej i są najczęściej zakwalifikowane do kosztów opakowań. Z tego względu są też często postrzegane jako nieistotne oraz nie rejestruje się kosztów strat, jakie powstają z powodu wadliwych lub źle dobranych etykiet. Problem jest co najwyżej zgłaszany do dostawcy etykiet, który ma go jak najszybciej rozwiązać.

Tymczasem odpowiednio dobrane, wysokiej jakości etykiety, dostarczane na czas zapobiegają powstawaniu strat w procesie produkcji, redukują przestoje oraz podnoszą efektywność.

Poniżej dowiesz się, w których obszarach Twoje przedsiębiorstwo może poszukać jeszcze większej optymalizacji kosztowej oraz zwiększenia efektywności swoich działań.

Zredukuj koszty firmy i skróć czas przezbrojeń o 16% poprzez odpowiedni dobór etykiet.

Jak już wspomnieliśmy, etykiety kosztowo stanowią mniej niż 1% wszystkich kosztów firmy produkcyjnej, jednakże jako element procesu produkcyjnego znacząco przyspieszają lub spowalniają zlecenie produkcyjne, a tym samym przekładają się na ogólny wynik OEE.

W trakcie ponad 20 lat obsługi firm produkcyjnych, w zakresie druku usługowego etykiet odkryliśmy 4 najczęstsze powody strat wydajności.

Przyczyny zwiększonych kosztów i związane z tym spadki efektywności produkcji

Powód 1: Nieodpowiednia średnica rolek

Wielokrotnie zetknęliśmy się z sytuacją, w której zakup nowych drukarek nie szedł w parze z dopasowaniem średnicy rolek etykiet. Często wynika to z braku wiedzy dotyczącej optymalnej średnicy rolki do poszczególnych modeli drukarek, której nie przekazuje dostawca drukarki. Często jest to wynik przyzwyczajenia i inercji – zamówienia według pierwotnej specyfikacji są nadal realizowane, ponieważ nikt nie zwraca na to uwagi. Efekt? Brak optymalizacji czasu produkcji, mimo inwestycji w nowe drukarki.

Jak zwiększenie średnicy rolki wpływa na oszczędność czasu, pozwalając wyprodukować taką samą ilość produktu w krótszym okresie a tym samym zaoszczędzić na kosztach? Zobacz!

Obniżenie kosztów produkcji w branży spożywczej dzięki etykietom

Powód 2: Zbyt duża liczba różnych wymiarów etykiet

Problem pojawia się często przy mnogości nowych zamówień i dynamicznym rozwoju przedsiębiorstwa. Znane sytuacje, w których firma używa zbyt dużej liczby wymiarów etykiet to:

1. Firma stawia na spełnianie oczekiwań klientów i w ramach uzgodnionych nawyków współpracy przyjmuje także ich wymiar etykiet.

2. Przy wdrażaniu nowego sposobu etykietowania wprowadza się nowy wymiar etykiet, pozostawiając także wcześniejsze wymiary. Nie jest to częsta sytuacja, ale występuje w niektórych przedsiębiorstwach.

Konsekwencją powyższych działań jest fakt, że firma kupuje np. 5 różnych wymiarów etykiet po 100.000 – 200.000 szt. każdego wymiaru miesięcznie, gdy mogłaby używać 2 wymiarów i kupować po 300.000 szt. każdego. Zmniejszenie ilości wymiarów zmniejsza koszt całościowy. Poniżej prezentujemy przykładową kalkulację.

Etykiety Termiczne ECO – 5 różnych rodzajów etykiet.

NakładWymiarCena za 1000 szt.Wartość
100.00060×6012,81 pln1281 pln
100.00060×409,87 pln987 pln
100.00080×5013,98 pln1398 pln
100.000100×15041,25 pln4125 pln
200.000100×16042,32 pln8464 pln
SUMA 600.00016 255 pln/miesiąc

Etykiety Termiczne ECO – 2 różne rodzaje etykiet.

NakładWymiarCena za 1000 szt.Wartość
300.00060×6010,75 pln3225 pln
300.000100×16040,97 pln12 291 pln
SUMA 600.00015 516 pln/miesiąc

Na samych etykietach firma oszczędzi:
miesięcznie 739 zł netto / rocznie 8868 zł netto

Podane cenny są cenami netto. Podane ceny są przykładowe i nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego.

Powód 3: Źle dobrany surowiec, brak rozwiązań ekologicznych.

Optymalny dobór surowców do warunków środowiskowych wymaganych dla transportu, magazynowania i składowania produktu wymaga szczegółowej analizy (np. temperatury aplikacji etykiet, temperatury magazynowania, wilgotności magazynowania, właściwości podłoża, na które aplikowane są etykiety etc.). Surowce, z których możemy dziś wybierać najlepsze rozwiązania dla naszych klientów to nie tylko podkłady, kleje, ale także papier czy folia.

Trendem, który coraz mocniej zaznacza się, przy patrzeniu na obniżanie kosztów są rozwiązania ekologiczne. Firmy z branży spożywczej mogą już teraz zacząć działać z producentami etykiet w myśl zrównoważonego rozwoju. Producenci etykiet powinni zaoferować rozwiązania dążące do redukcji zużycia zasobów naturalnych, wzrostu poziomu recyklingu oraz zaoferowania materiałów zredukowanych.

Etykiety ekologiczne, nazywane „etykietami pocienionymi”, zachowują tę samą jakość wydruku co standardowy surowiec. Dzięki użyciu pocienionych surowców jest ich więcej na jednej roli. Przekłada się to na ich niższy koszt, wydajniejszą parce magazynu i linii etykietującej. Co za tym idzie, zmniejszają się przestoje, zużycie energii i mniejszy ślad węglowy, a to również generuje oszczędności.

Zobacz jakie etykiety produkujemy dla branży spożywczej.

Dowiedz się, jak bezproblemowo wdrożyć etykiety w swojej firmie.

Sprawdź etykiety kolorowe

Powód 4: Nieodpowiednie sztancowanie etykiet

Sztancowanie to proces, który polega na precyzyjnym wykrawaniu etykiet w rozmiarze zgodnym z zamówieniem klienta. W jego wyniku aplikacja ręczna jest płynna i przebiega bez zakłóceń. Nieodpowiednio posztancowane etykiety w przypadku aplikacji ręcznej trudno zdjąć z podkładu, a w przypadku aplikacji automatycznej powodują, że linia etykietująca zatrzymuje się, ponieważ podkład etykietowy zrywa się. Rezultat? Opóźnienia i straty wydajności.

Dlaczego odpowiedni dobór etykiet jest tak ważny i jakie są jego składowe?

Aby zmaksymalizować wydajność produkcji i wygenerować możliwie największe oszczędności związane z etykietami należy skrupulatnie przeanalizować rodzaj i standard wykorzystywanych etykiet. Zastosowanie właściwych etykiet zapobiega spadkowi rentowności firmy oraz powstawaniu istotnych strat w produkcji.  Największe znaczenie ma tutaj:

  • dobór surowca etykiet i kleju do sposobu aplikacji etykiet,
  • wprowadzenie ekologicznych etykiet pocienionych, zachowując wysoką jakość,
  • analiza warunków, w jakich etykiety są naklejane na produkty jednostkowe i opakowania zbiorcze,
  • weryfikacja rodzaju podłoża, na jakie etykiety są aplikowane,
  • dostosowanie średnicy rolek etykiet do drukarek, jakich używa firma produkcyjna.

Korzyści z perspektywy działu produkcji

Etykiety mają wpływ na dwa z trzech czynników składających się na wskaźnik OEE: na wydajność produkcji i przestoje maszyn. Odpowiednio dobrane etykiety (w szczególności etykiety ekologiczne) zmniejszą liczbę przezbrojeń i przestojów a etykiety prawidłowo wysztancowane pozwolą na pakowanie automatyczne.

Korzyści z perspektywy działu zakupów

Optymalizacja kosztów jest jednym z ważniejszych celów działu zakupów. Jest to oczywiście ważny aspekt, jednakże poświęcając czas na początku i dobierając odpowiednie etykiety, można nie tylko otrzymać pożądane ceny, ale również zapewnić ich wysoką jakość. Dodatkowo etykiety ekologiczne z jednej strony zapewnią niższą cenę, a z drugiej utrzymają jakość na wymaganym poziomie. Etykiety dostarczane w powtarzalnej jakości gwarantują brak reklamacji, co wydatnie oszczędza czas i pieniądze.

Podsumowanie

Reasumując, wadliwe lub źle dobrane etykiety w branży spożywczej (ale nie tylko) generują przestoje na produkcji, straty czasu, wzrost kosztu zużycia materiałów i energii. To z kolei wpływa negatywnie na koszty zakupów i koszty produkcji, które mają istotne znaczenie w masowej, seryjnej produkcji. Suma strat wygenerowanych w taki sposób może znacząco wpłynąć na wyniki firmy.