
Znaczenie etykiety w łańcuchu dostaw. Od wyjścia z magazynu dostawcy etykiet, do odbioru przez klienta końcowego.
Etykiety logistyczne są traktowane w wielu firmach produkcyjnych jak produkt zaopatrzeniowy, tzw. commodity goods. Stanowią one około 0,02% wartości wszystkich zakupów firmy. Dlatego często w codziennej realizacji zleceń produkcyjnych i logistyki nie zwraca się uwagi na rolę etykiet w tych procesach.
Jak etykieta wpływa na przebieg procesów bez przestojów?
1 etap: dostawa etykiet wchodzi na magazyn
Jeżeli paleta z etykietami jest czytelnie oznakowana a etykiety zbiorcze zawierają wszystkie informacje, niezbędne do przyjęcia towaru na magazyn takie, jak nazwa, indeks zgodne z zapisami w systemie magazynowym firmy oraz ilość etykiet w kartonie, to magazynierzy szybko i sprawnie wprowadzą dostawę na magazyn. Data produkcji etykiet umieszczona na etykietach zbiorczych pozwala na sprawne ich zużycie zgodnie z zasadą FIFO. Jeżeli klient kupuje etykiety w odstępach 2-tygodniowych czy miesięcznych może zdarzyć się, że w magazynie znajdują się równocześnie dostawy etykiet z dwóch różnych terminów dostaw. W takiej sytuacji czytelne etykiety zbiorcze pozwalają na szybkie ich wydanie na magazyn zgodnie z zasadą FIFO.
2 etap: wydruk etykiet logistycznych i produktowych
Na tym etapie ważne jest, aby nadruk na etykietach był czytelny i nie rozmazywał się. Jeżeli firma stosuje taśmy termotransferowe wysokiej jakości, to jej pracownicy sprawnie wydrukują za pierwszym razem potrzebny nakład etykiet bez konieczności wyrzucania tych niewyraźnych a kody kreskowe i kody QR będą czytelne zarówno w magazynie w firmie jak i u odbiorcy końcowego. Daje to oszczędność czasu oraz mniej osób zaangażowanych w proces wydruku etykiet.
3 etap: etykietowanie opakowań jednostkowych i zbiorczych

Klej w etykietach odpowiednio dobrany do temperatur panujących w magazynie i do rodzaju podłoża, na jakie są klejone, gwarantuje, że etykiety nie odkleją się i nie odpadną podczas transportu. Dobrym przykładem są tu mrożonki. Etykiety mogą być aplikowane zarówno na kartony suche w temperaturach dodatnich jak i na zaszronione. Dobór właściwych etykiet jest kluczowy do trwałego oznakowania towaru.
4 etap: dostawa do odbiorcy końcowego
Dzięki etykiecie wyprodukowanej z odpowiednio dobranego surowca firma produkcyjna czy logistyczna ma pewność, że odbiorca końcowy otrzyma całą zamówioną partię i bez przestojów wprowadzi ją do swojego magazynu. Efektem jest brak reklamacji i zwrotów, których obsługa zawsze wymaga zaangażowania czasowego co najmniej kilku osób zarówno w firmie nadawcy jak i odbiorcy towaru.
Podsumowanie
Reasumując etykieta logistyczna wykonana z surowca odpowiednio dobranego do specyfiki firmy, posiadająca trwały nadruk nie odpadnie i nie będzie rozmazana. To pozwala firmie zaoszczędzić czas obsługi dostaw wchodzących, wychodzących oraz unikać kosztownych reklamacji.
Dobór właściwych etykiet i taśm termotransferowych do warunków panujących na produkcji i w magazynie gwarantuje zarówno płynny przebieg procesów w firmie jak i eliminuje koszty reklamacji.
Dlatego warto poświęcić czas na analizę wszystkich parametrów oddziałujących na etykiety.