Jak pomogliśmy producentowi gotowych posiłków wykorzystać możliwości opakowania monomateriałowego

lis 20, 2023 | Case study, Ekologia

Opis Klienta

Firma, która się do nas zgłosiła, jest liderem w branży konfekcjonowania, porcjowania i pakowania świeżej żywności. Posiadają szeroki asortyment, rozpoczynając od świeżej żywności aż po dania gotowe. Dostarcza produkty do głównych detalistów, globalnych marek i branży usług gastronomicznych.

Opis sytuacji

Klient produkuje świeże posiłki pakowane i zamykane w tackach wykonanych z tacki poliestrowej i folii zamykającej poliolefina. Klient na tacki nakleja etykiety z wszystkimi danymi potrzebnymi do sprzedaży detalicznej. W takich produkcjach często stosuje się etykiety termiczne TOP z klejem kauczukowym, który umożliwia naklejanie etykiet w temperaturach około 0 ⁰C. Klient, wychodząc naprzeciwko oczekiwaniom sieci handlowych i realizacji wyznaczonych celów środowiskowych, chciał w krótkim czasie i bez zmian kosztów produkcji uzyskać opakowania nadające się do recyklingu. Przeszkodę stanowiła nieodpowiednia etykieta, w tym wypadku, papierowa termiczna TOP z klejem kauczukowym, którego nie można było oderwać bez pozostawienia śladów na opakowaniu. (resztki nie mogą się mieszać recyklingu)

Klient zgłosił się do nas, żeby dobrać odpowiednie etykiety, które nakleja w niskich temperaturach ( ok. 0 – 4 stopnie) i wysokiej wilgotności.

Ponadto etykieta musiała spełnić następujące kryteria:

  • Utrzymanie kosztów etykiety na takim samym poziomie lub jej wzrost nie więcej niż o 25%.
  • Zaproponowana etykieta ma być nadal termiczna, ze względu z zainstalowane drukarki na liniach pakujących.
  • Niezbędne jest uzyskanie monoopakowania do recyklingu.

Wprowadzone rozwiązania

Podejście nr 1

Po przeprowadzeniu serii testów i konsultacji zaproponowaliśmy etykietę termiczną foliową z klejem rozpuszczalnym w wodzie, która spełniła warunki 2 i 3 postawione przez Klienta. Koszt tej etykiety okazał się jednak zbyt duży dla Klienta.

Podejście nr 2

Biorąc pod uwagę, że jednym z priorytetów dla Klienta było utrzymanie kosztów opakowania na niezmienionym poziomie i dostosowanie rodzaju etykiet do technologii produkcji oraz warunków ich aplikacji, zaproponowaliśmy etykietę papierową z klejem odlepnym.

Co Klient zyskał dzięki takiemu rozwiązaniu?

Konsumenci mogą łatwo oddzielić etykiety z klejem odlepnym od opakowania i wrzucić opakowanie do odpowiedniego pojemnika na odpady do recyklingu. Dzięki takiej propozycji pomogliśmy Klientowi utrzymać kluczowy wskaźnik – poziom kosztów opakowań a równocześnie Klient uzyskał opakowanie, które będzie nadawało się do recyklingu, dzięki możliwości odlepienia etykiety bez pozostawiania śladów kleju. Oczywiście należy tutaj nadmienić, że ograniczeniem w zastosowaniu etykiet odlepnych jest konieczność zaangażowania konsumentów w samodzielne usuwanie etykiet, co może ograniczać poziom recyklingu opakowań.

Rozwiązaniem idealnym, z perspektywy opakowania monomateriałowego, byłoby zastosowanie etykiety termicznej foliowej, jednakże zawsze bierzemy pod uwagę wszystkie wymogi, starając się proponować alternatywne rozwiązania.

Poinformowaliśmy Klienta, że w takiej sytuacji należy umieścić na opakowaniu informację dla konsumentów, aby przed wyrzuceniem pudełka do recyklingu odlepić etykietę, którą można wrzuć do innego pojemnika.

Należy potraktować zastosowane rozwiązanie jako pierwszy krok w kierunku dalszych prac nad stworzeniem monoopakowania.

Chcesz dobrać odpowiednie etykiety do swojego opakowania?

Wyślij do nas zapytanie, a nasi doradcy zaproponują rozwiązania, które spełnią Twoje oczekiwania.

Wyślij zapytanie

Testy i rezultaty

Aby mieć pewność, że zaproponowane rozwiązanie sprawdzi się i zostanie również przyjęte przez jego konsumentów, niezbędne było przeprowadzenie testów. Musieliśmy sprawdzić, czy nowa etykieta odpowiednio będzie przyklejona do produktu i czy sama się nie odklei w sklepie w ladzie chłodniczej.

Do firmy zostały dostarczone etykiety papierowe z klejem odlepnym. Klej umożliwił aplikację nawet w temp. -15⁰C. Klient przeprowadził najpierw testy wewnętrzne, które wypadły pozytywnie. Następnie pierwsza partia produktów oklejonych nowymi etykietami została wysłana do sprzedaży. Klient nie miał żadnych zwrotów lub reklamacji, etykiety prawidłowo trzymały się opakowań.

Po testach Klient zamówił standardową partię produkcyjną etykiet.

Na etykietach znalazła się wydrukowana informacja dla konsumenta o tym, żeby przed wyrzuceniem tacki do recyklingu, należy usunąć z niej etykietę.

Wnioski i odpowiedzialność konsumentów

W tym wypadku konieczne było przeniesienie odpowiedzialności za ostatni etap, czyli segregację opakowania i etykiety na konsumenta. Staramy się zawsze wdrażać rozwiązania dostosowane do aktualnych możliwości Klienta, nawet jeżeli nie jest ono w naszej ocenie idealnym wpasowaniem się w politykę zrównoważonego rozwoju. Tak jak wspominaliśmy, takie rozwiązania należy traktować jako pierwszy krok w stronę wprowadzenia ekologii.

W opisanym przypadku zastosowanie droższej etykiety nie było możliwe, ale nasza propozycja pozwoliła Klientowi wykorzystać opracowane opakowania monomateriałowego a konsumentom umożliwiła łatwe operowanie z etykietami. Przy braku użycia etykiet odlepnych cała idea recyklingu byłaby bardzo trudna do realizacji a opakowanie monomateriałowe zwyczajnie nie spełniałoby swojej funkcji.