Wdrożenie rozwiązań ekologicznych w obszarze etykiet kolorowych, w branży spożywczej.

paź 27, 2023 | Etykiety, Przemysl

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jaka jest rola etykiet ekologicznych w tworzeniu opakowania.
  • Jakie są główne obiekcje przez wdrożeniem ekologicznych etykiet.
  • Jakie są główne korzyści wynikające z wdrożenia rozwiązań eko w obszarze etykiet.

Rola etykiet ekologicznych w tworzeniu opakowania

Etykiety nie są opakowaniem same w sobie i stąd marginalizuje się ich rolę w tworzeniu opakowań ekologicznych. Dominuje podejście, w którym etykiety są w zakupach elementem realizacji wskaźnika redukcji kosztów opakowań i zespoły zakupowe skupiają się na redukcji ich cen.

To co najczęściej słyszymy od naszych klientów w obszarze etykiet:

  • „Najważniejsza jest cena a etykiety ekologiczne kupimy jeżeli będą tańsze od standardowych”
  • „Etykiety i tak zabierają mało miejsca w magazynie, więc oszczędność miejsca zyskana przez etykiety ekologiczne będzie niewielka”
  • „Nie słyszałem nic o etykietach ekologicznych” – to najczęściej słyszane przez nas, producenta etykiet stwierdzenia klientów na temat ekologicznych etykiet.
  •  „Ochrona środowiska to nie koszt to inwestycja”

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na istotną kwestię: etykieta naklejona na opakowanie staje się jego integralną częścią. To oznacza, że jeżeli firma produkcyjna chce w rzeczywistości realizować swoją strategię środowiskową i proekologiczną oraz spełnić wymagania ekologiczne stawiane przez klientów powinna dobrze przemyśleć i zaplanować wybór odpowiednich etykiet wpisujących się w obszar zrównoważonego rozwoju.

Z badania EKObarometr przeprowadzonego przez SW Research w 2022 roku wynika, że ​​52% respondentów uważa, że ​​rodzaj surowców użytych do produkcji opakowań, jest ważnym dowodem na zaangażowanie marki w ideę zrównoważonego rozwoju oraz ochronę środowiska.

Pobierz darmowy elementarz o etykietach ekologicznych

Dowiedz się, jak dzięki ekologicznym etykietom możesz oszczędzać na zakupach i minimalizować wpływ firmy na środowisko.

Przejdź do pobrania elementarza

Obiekcje przed wdrożeniem etykiet ekologicznych

Istnieje szereg elementów, które mogą stanowić wyzwanie we wdrożeniu etykiet ekologicznych w branży spożywczej. Występują one w firmach w różnym stopniu. Dlatego w pierwszym kroku bardzo przydatna jest identyfikacja największych wyzwań w obszarze ekologii i opracowanie planu wdrożenia odpowiednich rozwiązań w obszarze etykiet. Wdrożenie należy przy tym rozumieć jako proces, a nie jednorazowy wybór i zakup etykiet.

Dzięki takiemu podejściu firma, która zdecydowała się na zastosowanie etykiet ekologicznych w swoich opakowaniach, może robić to w tempie dostosowanym do aktualnych oczekiwań kluczowych klientów, ilości pracowników, jakich może zaangażować w ten proces oraz finansów, jakie w danym okresie czasu chce przeznaczyć na ten cel. Poniżej opisujemy 5 obiekcji, z którymi najczęściej spotykamy się podczas rozmów i wdrożeń u Klientów.

  1. Cele, które stawiają sobie firmy w zakresie ekologii, nie są SMART – są zbyt ogólne. Firma określa, np. cel: redukcja masy opakowań, ale nie wyznacza żadnych wartości ani terminu dojścia do celu.
  2. Przekonanie, że wdrożenie ekologicznych rozwiązań będzie drogie.
  3. Obawa, że nowe etykiety różnią się jakością, a ich zastosowanie wygeneruje przestoje na produkcji i pakowaniu. Potencjalnie odklejające się etykiety spowodują straty towaru i reklamacje od klientów.
  4. Nie jest łatwo dobrać surowiec etykietowy do ekologicznego opakowania produktu. W firmie nie ma wyznaczonego zespołu wdrażającego rozwiązania ekologiczne. Nikt z obecnych pracowników nie chce poświęcić czasu na testy nowych etykiet ekologicznych.
  5. Przy wyborze rodzaju etykiet ekologicznych nie przeprowadzono dokładnej analizy technologii produkcji wyrobów, rodzaju opakowania, na które mają być naklejane ani warunków przechowywania artykułów co skutkuje tym, że etykiety zaczynają się odklejać. Takie pierwsze doświadczenia zniechęcają firmę do podejmowania kolejnych kroków w stosowaniu etykiet ekologicznych.

ekologiczne rozwiązania w etykietowaniu

Jak łatwo wdrożyć etykiety ekologiczne

Jak wynika z naszego doświadczenia, rozpoczęcie prac wdrożeniowych nad rozwiązaniami ekologicznymi jest mało inwazyjne nawet dla firm bez doświadczenia w tym zakresie. Najważniejsze argumenty opisujące relatywnie łatwy proces wdrożenia to:

  • Zarówno etykiety pocienione (zredukowane), jak i etykiety zawierające recyklaty czy etykiety pochodzące ze źródeł odnawialnych nie wymagają zmian w technologii produkcji, w procesie pakowania ani w sposobie aplikacji etykiet.
  • Nie ma potrzeby angażowania dodatkowych zasobów (pracownicy, nowe stanowiska pracy, czas, zakup nowych urządzeń), aby zamawiać i naklejać etykiety ekologiczne.
  • Nie ma potrzeby angażowania czasu na uczenie się specyficznej wiedzy dotyczącej etykiet, aby wybrać odpowiednie rozwiązanie.
  • Można skorzystać z wiedzy, którą dysponuje dostawca etykiet posiadający ekspercką wiedzę w tym zakresie.

Korzyści wynikające z wdrażania etykiet ekologicznych

Stosowanie etykiet ekologicznych generuje szereg korzyści, które nie tylko zniwelują opisane powyżej obiekcje, ale także wpływają na wymierne oszczędności, a długofalowo na wzrost zysków firmy. Poniżej lista najważniejszych korzyści.

  • Etykiety pocienione pozwalają na oszczędność czasu nawet o 16% ze względu na większą ilość etykiet na rolce o tej samej średnicy zewnętrznej. Są to oszczędności generowane od razu po rozpoczęciu stosowania etykiet.
  • Wybór etykiet ekologicznych, których rodzaj jest zgodny z celami realizowanej polityki zrównoważonego rozwoju pozwala na jej skuteczną realizację.
  • Dobór etykiet wykonanych z tego samego materiału, z którego zostały wykonane opakowania pozwala na uzyskanie monoopakowań. Jest to bardzo pożądane rozwiązanie, ponieważ umożliwia konsumentom segregację odpadów bez angażowania się w rozdzielanie poszczególnych jego składowych i ich wyrzucanie do oddzielnych pojemników na odpady.
  • Etykiety pochodzące ze źródeł odnawialnych mogą podnieść skuteczność kampanii promujących produkty. Świetnym przykładem są tutaj etykiety wykonane z wytłoczek winogron powstałych w produkcji wina. Różnorodne faktury zastosowanego surowca dodatkowo zwiększają możliwość personalizacji. Producent wina, który zastosuje takie etykiety, może opowiedzieć za pomocą etykiet swoją własną, unikatową historię powstania produktu.
  • Wprowadzenie etykiet ekologicznych, a zatem opakowań realnie ekologicznych spełnia oczekiwania konsumentów, którzy na bieżąco śledzą trendy w zakresie ekologii oraz zwracają uwagę na to, w jaki sposób producenci ich ulubionych produktów podchodzą do tego zagadnienia. Młode pokolenie konsumentów, które jest praktycznie przez cały czas online, poprzez swoje wpisy może skutecznie wypromować daną markę.
  • Zastosowanie etykiet ekologicznych i osiągnięcie zastosowania monoopakowań pozwala firmie nawiązać współpracę z coraz bardziej wymagającymi odbiorcami takimi, jak globalne sieci handlowe. Oczekują one od swoich dostawców aktywnego uczestniczenia w tworzeniu działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, ale także budują długofalową współpracę z dostawcami, którzy działają zgodnie z nowoczesnymi trendami.

Dlaczego warto uruchomić działanie ekologiczne w obszarze etykiet.

Jak wynika z badania Sustainable Brands Poland i firmy Ipsos, rośnie świadomość konsumentów, którzy trybie ciągłym korzystają z social mediów. Mają świadomość, jak ważne są działania na rzecz ochrony środowiska. Sprawdzają, co w tym zakresie robią właściciele ich ulubionych marek i mogą właśnie za sprawą social mediów pogrążyć lub wypromować markę.

Z drugiej strony, duże sieci handlowe wyznaczają własne cele i często zobowiązują swoich dostawców do zmiany opakowań na ekologiczne. To daje bodziec do rozwój małej firmie. Staje się ona nowoczesna i bardziej rozpoznawalna.

Interesuje Cię temat etykiet ekologicznych. Chcesz sprawdzić, jak takie etykiety sprawdzą się w Twojej firmie?

Umów rozmowę z doradcą, który zaproponują ekologiczne rozwiązania dla Twojego biznesu.

Umów rozmowę z doradcą